25 augusti 2011

inlägg

Har haft bloggpaus nästintill hela sommaren, som ja tidigare sagt har jag bloggen enbart för skolan, eftersom jag har specialidrott med inriktning ridning så behövs träningsdagbok.
Just det där med träningsdagbok har jag "hakat upp mig på" ganska mycket under sommaren. Förut försökte jag alltid skriva en planering för hur jag skulle rida under veckan, så att det inte blev för mycket av samma (tex. flera dagar på banan, fastna i ett problem och inte hitta lösning osv). Istället för att skriva en planering så skriver jag upp vad jag har gjort, vad som varit bra och vad som varit mindre bra. På så sätt fastnar jag aldrig i ett och samma problem utan kan alltid hålla koll på vad jag gjort för att försöka lösa problemet och vad jag inte gjort ännu, utifrån det kan jag räkna ut vilket sätt som funkar bäst på Lego. Igenom det kan jag även hålla koll på hur jag har ridit honom, så om jag inte vet vad jag ska göra någon dag i veckan kan jag bara kolla tillbaka och se vad jag gjort mest/minst av och utifrån det planera ridningen för dagen :) Träningsdagboken är verkligen det bästa jag börjat med, skriver regelbundet, håller koll hela tiden, skulle det en dag gå dåligt kan jag kolla tillbaka och se att det gått bra så många andra dagar, så en dag gör ingenting. Skulle det istället gå dåligt flera dagar på raken har jag även stenhård koll på det, och kan då be någon om hjälp med just det problemet :)
Kan verkligen tipsa om att skriva träningsdagbok, inte haka upp sig på planering, för det brukar oftast bli redigeringar ändå. En till positiv sak är att man kan se hur man ridit innan tävling, går det mindre bra kan man räkna ut anledningen utifrån träningsdagboken, och samma sak om det går bra :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar