02 maj 2011

tips - hackamore

Måste tipsa om ej grej jag har märkt väldigt väl på Lego. 
Jag har inte ridit honom på hackamore så jätte många gånger, men det har hänt. De gånger jag har ridit honom med hackamore har det varit på ett såkallat tyskt hackamore, då är det alltså läder runtom och skänklarna är ganska långa vilket ger en ganska skarp hävstångseffekt för att vara ett bettlöst träns. Jag har uppfattat honom som ganska tung i handen på denna sortens hackamore, det har jag även upplevt på andra hästar som annars absolutinte är tunga i munnen, som tillexempel Joyan. 






Har funderat på att börja hoppa Lego på hack för att få extra mycket bjudning och för att jag inte ska behöva ta honom i munnen, vill ju kunna samla ihop honom innan hindrena, men när han blir laddad blir det lätt att man tar för mycket i munnen, då tyckte jag att hackamore verkade som en bra lösning. Eftersom jag - såklart - har brun hopputrustning till Lego ville jag gärna ha ett brunt hackamore, hittade ett ljusbrunt på Hööks och funderade starkt på att köpa ett. Men då kom en ifrån stallet och sa att de hade exakt ett sånt hackamore som de inte använder, som de fick med hästen. Provade det och det passade perfekt, han var verkligen super att rida på det, inte för uppbromsad men väldigt lyhörd och långt ifrån hängig. 
Detta hack var då alltså ett såkallat Engelskt hackamore, eller Ponny hack som man annars kan kalla det. Då är det läder runtom med kedja bakom för att förhindra hävstångseffekten lite. Skänklarna är inte heller lika långa, så det blir då inte lika skarpt. Vet inte varför, men hästarna känns absolut inte hängiga på detta bett



Så alltså, upplever du att din häst lägger sig i handen på ett vanligt hackamore, prova med ett "ponny hack", det är mildare och dessutom trevligare att rida på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar