17 april 2011

skadad häst

Har varit några riktigt jobbiga dagar nu på sista tiden, hjälpt en kompis flytta o hjälp min mamma o städa o fixa inför hennes 50års fest o så har jag ju hästen plus att mina systrar o min bror har kommit hem o alla hundar, mkt att göra med andra ord. Lego har bara promenerats o vilat i två dagar. 
Idag när jag kom upp till stallet hade han fått en spark, han var väldigt svullen men själva såret var bara ytligt. Tvättade rent såret o skrubbade med en svamp, sen spolade jag rent o kylade benet med kallt vatten i 20 minuter sammanlagt. Först 10-15 min sen en promenad och sen 5-10 min vatten igen.
Han markerar ingenting i skritten, dock lite i traven, o svullnaden gick ner lite efter peomenaden. 
Imorgon ska jag upp tidigt o kyla med vatten o göra rent igen, sen ta en promenad o släppa ut hästarna. 
Lego kommer få stå själv tills svullnaden lagt sig och såret läkt ihop. Tills dess väntar en period med mycket promenader och massa vatten. Har även sprayat på sårspray på benet, mer än så kommer jag inte göra. Naturen får sköta läkningen :)
Tror det kommer läka ganska fort om jag bara ger det lite tid :)





Mysigt med vår nu, 18 grader idag så Lego fick vara naken :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar